Konkurs na Facebooku

Konkurs na Facebooku – czy warto taki zorganizować i jak to zrobić?

Odpowiednie reklamowanie się w Internecie jest kluczową sprawą w dzisiejszym marketingu. Nie ma co ukrywać, że kto nie istnieje w intrenecie, ten nie ma szans na powodzenie w biznesie. Nie ważne czy mówimy tu o ogólnopolskiej marce, czy małym salonie kosmetycznym lub myjni samochodowej w mieście.

Każdy, kto nie ma strony internetowej czy profilu w social mediach traci sporą ilość potencjalnych klientów, którzy się o nim nie dowiedzą. Szczególnie profil na Facebooku jest kluczowy, ponieważ to właśnie na tym portalu społecznościowym internauci spędzają coraz więcej czasu. Nie tylko rozmawiają wzajemnie ze sobą, oglądają zdjęcia, memy, filmy, ale także trzeba zauważyć, że wiele usług internetowych przeniosło się na Facebooka. Dzisiaj mamy tu Marketplace (platformę handlową) profile biznesowe, reklamy, możliwość rozmowy z przedstawicielem danego przedsiębiorstwa. To dlatego odpowiednie zarządzanie profilem otwiera nowe horyzonty.

Sprawdź nasze usługi! 🔥

Instagram
Facebook
YouTube

Konkurs na Facebooku – czy warto zorganizować, jakie są koszty a jakie zyski?

Coraz popularniejsze ostatnimi czasy są konkursy na Facebooku. Organizują je zarówno małe, lokalne firmy, jak i ogromne koncerny. Oczywiście biorąc udział we wszelkiego rodzaju konkursach trzeba sprawdzić najpierw czy profil danej organizacji jest prawdziwy. Jeśli tak, to najczęściej jedyne co się wymaga od użytkowników w takich konkursach to udostępnienie posta, polubienie strony lub napisania komentarza na temat usług danej firmy, co się najbardziej podoba i dlaczego chętnie współpracuje z nimi. Zajmuje to dosłownie niecałą minutę.

Co dane przedsiębiorstwo zyskuje dzięki konkursom na Facebooku?

Oczywiście rozgłos, reklamę, zwiększoną ilość polubień na fanpage i większą rozpoznawalność. Dobrym pomysłem na organizację konkursu może być po prostu otwarcie nowej restauracji (by zdobyć, zachęcić klientów, pokazać, że coś nowego się w okolicy otwiera) lub event okazjonalny na przykład zaproszenie do spa dla dwóch osób na walentynki.

Co taki salon spa zyska? Prawdopodobnie setki udostępnień, reklamę i wiele osób dowie się o istnieniu tej firmy, przejrzy jej ofertę i nawet jeśli nie wygrają w konkursie, to niektórzy klienci (pewnie kilka %) zdecydują się na skorzystanie z usług spa.

Jakie są koszty zorganizowania konkursu na Facebooku?

Kosztem będzie tu na przykład jednodniowy pobyt w spa i kilka zabiegów o wartości 200 czy 300 złotych, więc niewielki koszt w porównaniu do możliwych zysków i tak sporej reklamy (kto by nie chciał za darmo dostać zaproszenia do spa).

W przypadku zakładu fryzjerskiego nagrodą może być jedna usługa o wartości 50 złotych, w restauracji kolacja dla dwojga o wartości 100 złotych. Nie są to duże koszty w porównaniu do możliwych zysków. Jest to jedna z najbardziej opłacalnych form marketingu a do tego buduje pewną relację między firmą a klientami. Nagrodzone osoby z wielkim prawdopodobieństwem (o ile będą zadowolone z kolacji, usługi, pobytu w spa itd.) wrócą niejednokrotnie w takie miejsce. Osoby nienagrodzone zaś będą dalej próbowały brać udział w konkursach, zapoznają się z ofertą firmy i bardzo możliwe, że i tak z niej skorzystają.

Oczywiście kolejnym kosztem może być sponsorowanie takiego postu. Wtedy jego zasięg będzie jeszcze większy, jednak nie jest to obowiązkowe. Wykonanie kampanii reklamowej z postu konkursowego to coraz częściej spotykana forma marketingu, ponieważ nagroda nadal jest jedna (więc jej koszt nie rośnie) a ilość odbiorców jest jeszcze większa. Z drugiej strony klienci będą woleli brać udział w mniejszych konkursach niesponsorowanych, ponieważ prawdopodobieństwo wygranej będzie znacznie wyższe spośród 30-40 osób niż 300-400.

Jak zorganizować konkurs na Facebooku?

Jest to bardzo proste i tak naprawdę nie ma zbyt wiele planowania. Na wstępie trzeba wybrać nagrodę – powinna to być usługa lub towar sprzedawany przez dane przedsiębiorstwo. Nie warto dawać pieniędzy w nagrodzie, ewentualnie można dać voucher do wykorzystania, by mieć szansę zaproponować coś zwycięzcy i do siebie go przekonać (może uda się zdobyć stałego klienta).

Jeśli chodzi o zasady konkursu – najczęściej jest to polubienie profilu głównego, udostępnienie posta konkursowego czy napisanie tematycznego komentarza. Nie warto kombinować więcej – na przykład przedstaw zdjęcie paragonu z naszej restauracji – bo z takiego konkursu skorzysta wielokrotnie mniej osób, przez co zyskasz mniej udostępnień (a o to głównie chodzi w konkursach).

Jak zabrać się za organizację konkursu?

Tak naprawdę wystarczy napisać post (najlepiej ze zdjęciem, by był atrakcyjniejszy wizualnie) w którym wyjaśnisz zasady konkursu i poinformujesz o nagrodzie. Ustal oczywiście sztywny czas konkursu, nadaj czas losowania nagrody (żeby użytkownicy wiedzieli, kiedy jest konkurs i nie mieli wątpliwości czy on już minął i jest sens udostępniania postu).

Losowanie warto przeprowadzić na transmisji live w formie papierowej, by wszyscy mieli pewność co do uczciwości konkursu a w momencie nagrody odbioru dobrym pomysłem będzie udostępnienie wspólnego zdjęcia z laureatem (powinien być to warunek konkursu), by pokazać, że naprawdę warto brać udział w konkursach a nagrody są rzeczywiste.