Fanpage na Facebooku - Co to jest?

Fanpage na Facebooku – Co to jest?

Chętnie wyjaśnię ci, czym jest fanpage na Facebooku. Najpierw jednak zacznijmy od początku. Musisz wiedzieć, że jest to odrębna podstrona w serwisie Facebook. Jest ona podłączona do Twojego prywatnego konta, do którego zawsze się logujesz loginem (unikalną nazwą przypisaną do Twojego konta) i hasłem.

Oczywiście zarządzać, czyli edytować niektóre elementy, jakie umożliwia ten serwis społecznościowy oraz publikować posty (aktualności) można również za pomocą Facebook-owego menedżera. Ale do sedna – co to jest fanpage na Facebooku?

Fanpage to nic innego jak strona na Facebooku poświęcona jakiejś marce czy osobie publicznej. Może ona zostać założona bezpośrednio przez kogoś, kogo będzie ona dotyczyć lub przez fana.

Sprawdź nasze usługi! 🔥

Instagram
Facebook
YouTube

Co to jest menedżer Facebook?

Jakiś czas to narzędzie nosiło nazwę zarządzanie stronami, później menedżer stron, a obecnie to narzędzie dostępne na całkiem innej, wydzielonej stronie nazywa się menedżerem firmy. Umożliwia on tworzenie reklam na Facebooku. Dodatkowo możesz przeglądać w nim wszystkie swoje kampanie czy też reklamy oraz wprowadzać w nich zmiany i sprawdzać skuteczność.

Jaka jest różnica w zarządzaniu stronami — konto prywatne i menedżer stron?

Różnic jest bardzo dużo, ale przede wszystkim w przypadku, kiedy zarządzasz stroną czy stronami z użyciem twojego konta, twoje możliwości są ograniczone. Nie możesz tak łatwo udostępniać dostępu do niej, aby pracować wspólnie z innymi. Planowanie postów, jak i zarządzanie reklamami oraz budżetem, jaki na nie przeznaczysz również nie jest tak kolorowe. Możesz oczywiście utworzyć kilka stron, kiedy korzystasz z dedykowanego narzędzia, masz więcej możliwości i łatwiej zaplanujesz posty. Jest to ważne, kiedy budujesz wiarygodność marki.

W dedykowanym narzędziu udostępnionego przez serwis Facebook zupełnie nieodpłatnie dostrzeżesz to, że statystyki są bardziej rozbudowane. Możesz połączyć również konto na Instagramie i publikować w obu serwisach jednocześnie za pomocą tych samych kliknięć — wykonujesz jedną pracę, której efektem jest jednoczesna publikacja, co oszczędza całe mnóstwo czasu.

Jak właściwie nazywać stronę na Facebooku?

Istnieje oczywiście kilka wersji:

  • fanpage,
  • funpage,
  • fanpejdż,
  • fanpejdż firmowy,
  • strona na Facebooku,
  • strona firmowa.


Mówiąc, czy pisząc, jedną z tych form nie robisz niczego złego i nie popełnisz błędu. Wszystkie formy są poprawne, choć są wyjątki. Jeśli zdecydujesz się stworzyć i poprowadzić stronę o Elzie z bajki „Kraina Lodu”, śmiało możesz używać wszystkich form. Jest to „for fun” (dla zabawy, przyjemności). Oczywiście, kiedy masz na myśli stronę produktu czy też stronę firmową (wizytówkę), lepiej, bardziej profesjonalnie brzmi: fanpage, fanpejdż firmowy, strona na Facebooku, strona firmowa, a nawet strona produktu (usługi).

Jakie są rodzaje fanpage na Facebooku?

Prawdę mówiąc, nikt nie jest w stanie zapamiętać wszystkich dostępnych rodzajów, bo same grupy, dzielą się na kolejne podkategorie, które wcześniej zostały posegregowane i przedstawione w następujących grupach:

  1. firma, organizacja lub instytucja,
  2. marka lub produkt,
  3. artysta, zespół lub osoba publiczna,
  4. lokalna firma lub miejsce,
  5. polityka,
  6. organizacje charytatywne i pozarządowe.


Lista możliwości nadania odpowiedniej kategorii, jak i jej właściwe sklasyfikowanie podkategorii jest nie lada wyczynem. Oczywiście, aby nie zaprzątać sobie tym głowy, Facebook zmienił sposób dostarczania tej informacji i przypiszesz jej odpowiednią kategorię poprzez wpisywanie przeznaczenia bądź reprezentowania strony (np. produkt, usługa, polityk). Czynność jest dostępna bezpośrednio podczas tworzenia nowej strony.

Choć Facebook stara się rozwijać i stałe aktualizować tematy stron, to ostatecznie czasami zdążą się, że brakuje odpowiedniego tematu. W takiej sytuacji proponuje się wybranie najbliższej kategorii, które opisuje prezentowaną działalność, na tej stronie.

Dlaczego ważne jest dopasowanie kategorii do strony na Facebooku?

Odpowiedź jest bardzo prosta dla specjalistów SEO, ponieważ powinni znać „język węży” (algorytmy) i je doskonale rozumieć.

Najprościej będzie z przykładem. Zaczęliśmy już od wspomnianej Elzy z „Krainy Lodu”, więc pozostańmy w temacie. Kiedy prowadzisz profil fanowski (fanpage) o bajce dla dzieci, to raczej oczywiste jest, że wybierzesz kategorię „humor” lub „film i animacja”, a nie „usługi doradztwa podatkowego”. Oczywiście, możesz to zrobić, lecz jest to błąd, który zemści się na twojej pracy.

Dlaczego kategoria jest ważna?

Ponieważ algorytm Facebooka jest tak stworzony, aby polecać użytkownikom platformy podobne, zgodne z ich zainteresowaniami treści. Powodem jest to, że każdy taki serwis społecznościowy walczy o twój czas wizyty na platformie i uwagę. Za tym idą gigantyczne pieniądze dla klientów wykupujących reklamy (menedżerów stron), jak i samego serwisu, jakim jest Facebook.

Zatem źle wybrana kategoria może nie tylko spowodować brak proponowania postów z twojej strony osobom nimi zainteresowanym. Może to spowodować uzależnienie cię od stałego wykupowania kampanii reklamowych, żeby w ogóle do kogokolwiek mogła docierać. W efekcie będzie działać na przekór tobie zamiast być dla ciebie ułatwieniem w biznesie czy rozrywce, a nie na tym przecież tobie zależy.

Czy warto prowadzić fanpage na Facebooku?

Oczywiście, że tak. Choć ilość obowiązków i kryteriów, jakim musisz sprostać, to prowadzenie swojej wizytówki w portalach społecznościowych ma wiele pozytywnych aspektów. Przede wszystkim możesz pokazać się światu, bo to właśnie w social mediach ludzie spędzają znaczną część dnia. W taki sposób możesz docierać do nowych klientów i z wielokrotnym zyskiem zarabiać na wykupionych kampaniach reklamowych.

Co publikować na fanpage na Facebooku?

Porad jest całe mnóstwo, bo ile głów, tyle zbierze się pomysłów. Jest kilka pewników:

  1. Publikuj unikalne treści.
  2. Twórz niepowtarzalne grafiki (nie kopiuj, tylko wypracuj własny styl lub zamów konsultacje u specjalistów od marketingu).
  3. Nie podążaj ślepo za trendami, wyznaczaj własne. Pokazuj wyjątkowość swojej strony, usługi, produktu, firmy, bo dzięki temu prędzej czy później cię zauważą w sieci i będą cenić.
  4. Nie bój się eksperymentować. Życie jest piękne, jeśli czegoś nie zrobisz, to nie dowiesz się co na to Twoi odbiorcy.
  5. Przed publikacją treści sprawdź, czy są one wartościowe, poprawnie napisane. Wyjątkiem są oczywiście fanpage, których kontent (zawartość) polega na pokazywaniu, przejaskrawianiu pewnych zachowań, zjawisk, działań, jakie obserwuje autor wraz z fanami.
  6. Nie wymyślaj publikacji na siłę. Lepiej czegoś nie opublikować niż później żałować, że jest to niskiej wartości treść, która nadszarpnie dobry wizerunek twojej strony.